Belønning

21 marts Mikki Ragn 0 Comments

At holde sig selv i snor og undvige fristelser er hårdt arbejde. Og hårdt arbejde kræver belønning! At blive sund og slank er måske en ret stor belønning i sig selv, men det ligger et sted derude i den ubestemte fremtid. Det er svært at forholde sig til fremtid-mig's gevinst, når kagerne er på tilbud i dag.

Det kan være fristende at bruge søde sager som belønning efter x-dage/uger/måneder uden sukker. Men det virker bagvendt i min optik. Det er som at fejre man har været røgfri, ved at tage en smøg. Det giver ingen mening. En anden problematik er at det giver en forventning om at der ligger en lækker belønning ude i en bestemt fremtid, hvilket gør at situationen pludselig bliver en følelse af at "holde ud" længe nok, uden at være i stand til at slippe tanken om belønningen. Det er ren totur efter min erfaring.

Belønningen skal være noget ikke-spiseligt, og egentlig helst gerne noget materielsk, som man kan kigge på for at minde sig selv om sine bedrifter.
Jeg er helt vild med følelsen og konceptet af "achievement points" eller trofæer i spil og hjemmesider, jeg kan godt lide det interne konkurrence element og idéen om at jo flere, jo mere minder det mig om hvor langt jeg er nået. Jeg udnytter mit samler-gen, og kombinere dette ved at have et belønningssystem med et tema. Derudover synes jeg pyntesten er pæne!

Så hver gang jeg har fuldført en succesfuld måned, så køber jeg en spherisk sten på ebay, med håbet om at have samlet 12 forskellige når året er omme.
I løbet af måneden beslutter jeg mig for hvilken slags sten jeg skal have når måneden er omme. Når Marts er fuldført, køber jeg pyrit, da jeg i så fald har slået min egen rekord. Det skal fejres med 'guld'!
Det er lidt ligesom når ex-alkoholikere får afholdenheds mønter.

Kage og chokolade smager unægteligt bedre end pyntesten, så det kan være svært at overbevise sig selv om at købe en sten om nogen uger, end Marabou nu og her. Men det er ikke bare stenen jeg tænker på, det er alt hvad den symbolisere, og idéen om hvor pisse fedt det ville være hvis jeg får samlet dem alle. Smagen fra en plade chokolade er alligevel væk få minutter efter det sidste stykke er spist, men følelsen af sejr og stolthed i at have fuldført sit mål, giver en sød smag i munden i lang tid! Og her er mine sten til at minde mig om det.
Oprindeligt var tanken at have en enkelt sten i lommen til at tage at føle på, og minde mig om mine nye værdier, hver gang jeg føler mig fristet. Det har dog heldigvis slet ikke været nødvendig, men tanken er bestemt ikke ubrugelig.

Min største udfordring er dog at holde begejstringen over sten i live i et helt år. Hvis jeg ikke kan glæde mig til den næste sten der venter, er det svært at bruge det som en belønning. Derfor har jeg også udlovet en større og dyrer belønning når jeg kommer ned under den vægt, jeg nåede sidst jeg fik tabt mig, og dermed vejer det mindste jeg har gjort i mit voksenliv.
Måske finder jeg på flere delmål undervejs med hver deres ikke-spislige belønning, men stenene vil dog forhåbentlig være den gennemgående belønningsform. Bare for at kunne have 12 sten, og sige jeg gjorde det!

0 kommentarer: